Schrijnwerk

 

1.1 Kasten en keukenkasten

Onderhoud

Onderhoud de kasten goed en zorg ervoor dat ze op voldoende verschillende tijdstippen verlucht worden.
Poets om de 2 maanden de buitenkant en de legplanken van de kasten met een beetje water en een nniet-bijtend schoonmaakmiddel. Vermijd hierbij het gebruik van een harde spons. Laat het even inwerken en veeg het vuil weg.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
Er is schade aan de kast bv. bij vlekken, bij kromtrekken,...  De huurder
Er is schade aan de kast omdat een niet bereikbare leiding is gesprongen      De huurder
Er is schade aan de kast door opstijgend vocht              De verhuurder
 Er is schade door normale slijtage  De verhuurder

1.2 Scharnieren

Onderhoud

Smeer de scharnieren om de 6 maanden in met smeerolie.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
 Het scharnier is stuk gemaakt      De huurder
 De vijzen van het scharnier zijn los of weg      De huurder
 Het scharnier is versleten en verouderd (ouder dan 30 jaar)      De verhuurder

1.3 Binnendeuren

Onderhoud

Was de binnendeuren om de 6 maanden af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Gebruik nooit een harde spons.
Schilder de deuren om de 5 jaar. Kleef het glas af voor het schilderen.

opgelet!

Deuren in aluminium, kunststof of glas mogen nooit geschilderd worden.
Glaspanelen in of rond de binnendeuren mogen nooit overschilderd worden.

Herstelling

Wat is er aan de hand Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
De deur sleept door vuil onder de deur De huurder
De deurlijsten zijn weg, los of gebroken De huurder
De klink is los of gebroken De huurder
De deur valt niet in het slot De huurder
Het slot is stuk De huurder
De deurpomp van een zelfsluitende deur is stuk omdat de deur werd geblokkeerd De huurder
De deur is rot door slecht onderhoud De huurder
De deur sleept omdat de vloer omhoog kwam De verhuurder

 

1.4 Buitendeuren

Onderhoud

Was de buitendeuren om de 6 maanden af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel. Smeer om de 6 maanden de scharnieren en het slot in met smeerolie. Schilder de buitendeuren om de 5 jaar langs de binnenkant of behandel ze met olie.

Opgelet!

Deuren in alumium, kunststof of glas mogen nooit geschilderd worden.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
De deur trekt krom of zakt af door het steeds laten openstaan De huurder
De deur sleept door vuil onder de deurx De huurder
De deurlijsten zijn weg, los of grbroken De huurder
De deur sleept door een losse of kapotte rubber De huurder of de verhuurder*
De deur sleept door losse scharnieren De huurder of de verhuurder* 
De klink is los of gebroken  De huurder 
Het slot is stuk  De huurder 
Glaspanelen in de deur zijn stuk  De huurder, Maar via de verhuurder 
De deur is rot  De verhuurder 
De deur vertoont krimpverschijnselen t.g.v. specifieke materiaalgedragingen De verhuurder 

 

1.5 Sleutels en sloten

Onderhoud

Laat van de sleutels van de voordeur, achterdeur, garagepoort en brievenbus een reservesleutel maken.
Woont u in een appartement en bent u de sleutel van de gemeenschappelijke inkomdeur kwijt? Neem contact op met de verhuurder.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
De sleutel is stuk of verloren  De huurder
Het slot moet hersteld of vervangen worden  De huurder of de verhuurder*

*Wanneer het gebrek het gevolg is van normalte slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de verhuurder gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.

1.6 Ramen

Onderhoud

Reinig regelmatig de vensters.
Was de ramen enkel af met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel.
Maak éénmaal per jaar de afvoergaatjes van de ramen vrij. Gebruik eventueel een breinaald om de gaatjes van binnen naar buiten te ontstoppen.

Opgelet!

Schilder nooit ramen in aluminum of kunststof.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
De klink is los of gebroken De huurder
Het slot is stuk De huurder
De raamlijsten zijn weg, los of gebroken De huurder
Er is condens (vocht) aan de binnenkant van de ruiten De huurder
Er is schade t.g.v. het niet regelmatig openen en/of verluchten van ramen (door dicht schilderen, dicht plakken,..) De huurder 
Er is condens (vocht) tussen het dubbel glas  De verhuurder 
Het raam is rot  De verhuurder (tenzij slecht of niet onderhoud door huurder is vastgesteld)
Er zijn geen afvoergaatjes  De verhuurder 
Het raam kan niet open want het is dichtgeschilderd door de SHM  De verhuurder
Het raam klemt  De verhuurder (tenzij duidelijke schade door huurder is vastgesteld)

1.7 Rolluiken

Onderhoud

poets éénmaal per jaar de buitenkant van de rolluiken met water en een niet-bijtend schoonmaakmiddel.

Opgelet!

Aanvragen tot voorzetrolluiken worden niet meer aanvaard.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
Het lint van het rolluik is stuk of ontbreekt De huurder
Er is ee lat van het rolluik gebroken De huurder
Het rolluik zit vast in de rolluikkast De huurder
Het rolluik zit vast omdat de as waar het rolluik op draait gebroken is  De verhuurder (tenzij duidelijke schade door huurder vastgesteld) 

1.8 Dakvlakramen (Velux)

Onderhoud

Poets om de 6 maanden het glas en het hout van de velux. Smeer de scharnieren om de 6 maanden in met smeerolie.

Opgelet!

Een velux mag je nooit vernissen of verven.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
De hendel is los of kapot De huurder
De raamlijsten zijn weg, los of gebroken De huurder
Het raam is stuk door nalatigheid van de huurder (b. bij wind)     De huurder
Het scharnier is stuk door een fout  in de constuctie  De verhuurder
De hendel is stuk door een fout in de constuctie De verhuurder 
Er zit damp of stof tussen het dubbel glas De verhuurder 

1.9 Glas (bij ramen)

Onderhoud

Poets om de maand de ruiten.
Verlucht je woning regelmatig.
Verlucht vooral de keuken, de slaapkamer en de badkamer.
Zo voorkom je condens (= vocht op de ramen, zwarte vlekken op muren en  plafonds).

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
Het glas is gebroken De huurder MAAR via de verhuurder
Het glas is gebroken door een verkeerde plaatsing  De verhuurder
Het glas is gebroken door zetting van het gebouw De verhuurder

1.10 Trappen

Onderhoud

Stof elke week de trap af of was hem af met een zacht schoonmaakmiddel.
Schilder een geverfde trap om de 5 jaar.
Vernis een houten trap om de 5 jaar.

Opgelet!

Schilder nooit een verniste trap.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
Er zijn gaten in de trap De huurder
De trapleuning staat los De huurder
Er is een trede stuk door overbelasting De huurder
Er is een trede stuk door een fout in de constuctie De verhuurder 
De trapleuning, de treden en de zijkant van de trap zijn rot  De verhuurder 
Er zit houtworm in de trapleuning, de treden of de zijkant van de trap  De verhuurder 

1.11 Garagepoort

Onderhoud

Was de garagepoort 2 maal per jaar af.
Smeer om de 6 maanden de rolletjes in de geleider van de poort, het slot en de scharnieren in met smeerolie.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
Het slot is kapot De huurder
De sleutel of veer zijn los, kapot of weg De huurder
De hengsels of veer zijn los, kapot of weg De huurder of de verhuurder**
De poort is doorgeroest      De huurder of de verhuurder* 
De vloerlat aan de garagepoort ligt los of is verroest  De verhuurder 
De poort is verouderd  De verhuurder 
De poort gaat niet meer dicht  De huurder of de verhuurder** 

*Wanneer de doorgeroeste poort het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de verhuurder gedragen. De normale slijtale is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdig slijt die te wijten zijn aan de huurder, zullen de kosten aan de huurder aangerekend worden.

**Wanneer het gebrek het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de verhuurder gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.

1.12. Vast meubilair (ingebouwde kasten, keukens,...)

Er mogen geen aanpassingen aan het vast meubilair gebeuren zonder op voorhand schriftelijke toestemming aan de verhuurder te vragen.

Onderhoud

Verlucht regelmatig het vast meubilair.
Meld onmiddellijk een lek.
Regel regelmatig de deurtjes bij.

Opgelet!

Vast meubilair mag niet bekleefd of geverfd worden.

Herstelling

Wat is er aan de hand   Wie herstelt / wie is verantwoordelijk
Het vast meubilair heeft vlekken of trekt krom De huurder
De deurtjes moeten bijgeregeld worden De huurder
De scharnieren van de kastdeurtjes moeten vervangen worden De huurder
Vervangen ten gevolge van normale slijtage De verhuurder 
Opgezwollen deurtjes of legplanken De huurder of de verhuurder* 

*Wanneer het gebrek het gevolg is van  normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de verhuurder gedragen. De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.