Sanitair
4.1 Lavabo - douche - bad
Onderhoud
Reinig en droog lavabo, bad en/of douche na elk gebruik. Reining en droog douchewanden en -deuren na elk gebruik.
Douchegordijnen van de verhuurder geleverd, zijn wasbaar. Deze op regelmatige basis wassen op de voorgeschreven temperatuur.
Reining lavabo, bad en/of douche elke week met de juiste schoonmaakmiddelen. Gebruik nooit bijtende middelen.
Giet in de zomer altijd wat water in volledig verdampte sifons.
Herstelling
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
De lavabo, het bad en /of douchte staan los, zijn kapot of weg |
De huurder |
De stop van lavabo of bad is los, kapot of weg |
De huurder |
De stang van de douche, het gordijn van de douche, de spiegel of de rekjes staan los, zijn kapot of weg |
De huurder |
Er is een verstopping door bijvoorbeeld haren, etensresten, olie of vetten |
De huurder |
Er is waterschade omdat de silicone rondom de lavabo, het bad, de douche of gootsteen versleten is |
De verhuurder |
Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon |
De huurder of de verhuurder* |
Er zit elektriciteit op de kranen, de lavabo, het bad, de douche of de gootsteen |
De verhuurder |
Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door slechte constructie |
De verhuurder |
Er is een lek bij de waterleinding, afvoerbuis of sifon |
De huurder of de verhuurder* |
*Wanneer het gebrek het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de verhuurder gedragen. De normale slijtage is deze die voortspuit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.
4.2 Gootsteen
Onderhoud
Reinig en droog de gootsteen na elk gebruik.
Reinig de gootsteen elke week met de juiste schoonmaakmiddelen.
Kuis minimum 1 keer per jaar de sifon uit.
Herstelling
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
De gootsteen is verstopt |
De huurder |
De gootsteen is stuk door normale slijtage |
De verhuurder |
4.3 WC
Onderhoud
Reinig elke dag het toilet.
Opgelet !
Gooi geen olie, maandverbanden, tampons, sigarettenpeuken of resten van eten in de wc. Dit kan voor verstopping zorgen.
Herstelling
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
Er is een verstopping door bijvoorbeeld papier, een wc-blokje, olie of vet |
De huurder |
De wc-pot of een onderdeel ervan staat los, is kapot of is weg |
De huurder of de verhuurder* |
Het water in de wc blijft doorlopen door een defect aan de vlotter |
De huurder of de verhuurder* |
De wc-bak vult niet meer (helemaal) met water |
De verhuurder |
Het rubber aan de afvoer is verstorven |
De verhuurder |
Defect aan wc-bril |
De huurder |
*Wanneer het gebrek het gevolg is van normale slijtage of ouderdom, worden de kosten volledig door de verhuurder gedragen De normale slijtage is deze die voortspruit uit het normaal gebruik. Herstellingen van schade of vroegtijdige slijtage die te wijten zijn aan de huurder, zullen aan de huurder aangerekend worden.
4.4 Riolering
Onderhoud
Reinig jaarlijks de putjes.
Hou het rooster vrij.
Gebruik vloeibare wasprodukten.
Herstelling
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
Er is een verstopping door een voorwerp, olie of vet |
De huurder |
Er is geurhinder bij de WC door het leegzuigen van de sifon |
De verhuurder |
Er is een lek in de waterleiding achter de teller |
De verhuurder |
Er is een verstopping door een breuk onder de grond |
De verhuurder |
De rubber aan de afvoer is verstorven |
De verhuurder |
De WC is versleten en verouderd |
De verhuurder |
4.5 Loodgieterij, kranen
Onderhoud
Leeg de leidingen om ze tegen vorst te beschermen
Herstelling
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
Er is schade door oxidatie door het achterlaten van vochtige voorwerpen (vb washandje) |
De huurder |
De Afvoerbuis is verstopt |
De huurder |
Kranen, flexibels of sproeiers zijn versleten |
De huurder |
De sanitaire buizen zijn kapot ten gevolge van ouderdom of slijtage |
De verhuurder |
De kraan is versleten en verouderd |
De verhuurder |
De afvoerbuis is kapot |
De verhuurder (tenzij duidelijke schade door de huurder is vastgesteld) |
Tip ! Is er een defect aan de hoofdkraan of waterteller? Verwittig dan de watermaatschappij.
Opgelet ! Verbreek nooit het loodje aan de waterteller. U kan hiervoor een boete krijgen.
4.6 Waterleiding
Onderhoud
Tips:
Isoleer de waterleiding bij kans op vorst
Schilder de buizen die bereikbaar zijn, zodat ze niet roesten
Sluit altijd de hoofdkraan af als u langere tijd weg bent
Draai de hoofdkraan van het water en de kraantjes bij de watermeter 2 maal per jaar volledig dicht en dan weer open. Zo blijven de rubberen ringen (joints) van de kranen soepel en vermijdt u waterverlies.
Draai de Shell-kraantjes (= stopkraan op waterleiding) aan de sanitaire toestellen regelmatig open en dicht, zodat ze niet vastroesten/dichtkalken. Zo kunnen ze ook steeds gesloten worden in geval vann een lek of een vervanging.
Herstelling
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
Er is een lek bij een waterleiding waar je bij kan |
De huurder |
Er is een lek na de waterteller, onder de grond of in de muur |
De verhuurder |
4.7 Boiler
Onderhoud
Als de boiler lekt, moet dat onmiddellijk gemeld worden aan de verhuurder. De verhuurder zal ervoor zorgen dat de boiler hersteld wordt, maar de kosten kunnen zowel voor huurder als voor de verhuurder zijn (zie puntjes hieronder).
Tips!
Bescherm uw boiler tegen vorst.
Stel uw boiler nooit in op meer dan 60 graden.
Verlucht regelmatig de ruimte waarin de boiler staat om CO-vergiftiging te voorkomen
Handt er een geur van gas in de woning? Draai onmiddellijk de gaskraan dicht en waarschuw de verhuurder.
Herstelling
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
Er is schade aan de boiler of onderdelen ervan door vorst |
De huurder |
Er is schade aan de boiler door een fout van de huurder |
De huurder |
Er is een probleem met een boiler die de huurder zelf geplaatst heeft (navragen bijDe verhuurder of er zelfgeplaatste boilers zijn) |
De huurder |
Er is een lek bij de boiler |
De verhuurder |
De boiler werkt niet zoals het moet |
De verhuurder |
Het water wordt niet warm |
De verhuurder |
Er is een lek in een gasleiding, koppeling of gaskraan |
De verhuurder |
Er hangt een gasgeur in de woning |
De verhuurder |
4.8 Spiegels
Onderhoud
Was en bescherm (door voldoende verluchting) de spielgel bij vorming van waterdamp, zowel in de keuken als in de badkamer.
Tip! Wrijf steeds de spiegel droog na dampaanslag
Herstelling
Opgelet!
Dit gaat enkel over de spiegels die eigendom zijn van de De verhuurder
Wat is er aan de hand |
Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
De spiegel is gebarsten of gebroken |
De huurder |
Er zijn vlekken op de spiegel |
De huurder |
De klemmen om de spiegel te bevestigen zijn weg |
De huurder |
De spiegel is versleten |
De verhuurder |